Niektoré návyky, ktoré škodia vášmu zdraviu viac než fajčenie

Áno, všetci vieme, že fajčenie škodí zdraviu. Lenže sú tu ešte ďalšie činnosti, ktoré bežne často robíme a ktoré môžu poškodzovať naše zdravie ešte viac ako fajčenie.

01Málo spánku

Hovorí sa, že najsladší na svete je spravodlivý spánok. A tiež, že život je príliš krátky na to, aby sme ho celý prespali. Čo si z toho vybrať? Že spánok je potrebný a jeho nedostatok nám môže život skrátiť, pretože telo nemá čas na odpočinok a regeneráciu. Spánok kratší ako šesť hodín denne vám už „zamiesi“ v budúcnosti na zdravotné problémy, ako sú vysoký tlak, infarkt, mŕtvica, obezita (ste unavenejší a dopĺňate potom o to viac energiu jedlom) a ďalšie civilizačné choroby. Nemyslite si, že je všetko v pohode a vy to vydržíte. Vaše telo si pamätá, ako s ním nakladáte, a raz vám za vaše správanie k nemu vystaví účet.

Čo robiť: Vyvetrajte, odstráňte z dosahu všetko, čo môže váš pokojný spánok rušiť (blikajúci budík, zapnuté elektrické prístroje, veci, ktoré do spálne nepatria …). Choďte spať tak, aby ste zaspávali pred 23. hodinou (v tom čase sa totiž podľa čínskej medicíny začína regenerovať vaša pečeň, životne dôležitý orgán). Prebudujte si spálňu podľa princípov feng shui.

 

Celodenné sedenie

02Sedieť každý deň v kancelárii alebo aj v aute len s minimálnym pohybom nie je pre vaše zdravie práve to najlepšie. A nielen pre chrbát, trapézové svaly, krvný obeh alebo oči, ak sústavne „hypnotizujete“ obrazovku počítača. Celodenné sedenie spojené s nedostatkom iného pohybu totiž môže byť jednou z príčin vedúcich k nádorovým ochoreniam hrubého čreva, konečníka, prostaty alebo dokonca aj prsníkov.

Čo robiť: Snažte sa, rovnako ako deti v škole,
každých 45 minút rozhýbať. Urobte si prestáv
ku, natiahnite sa, choďte sa prejsť. Keď prídete domov, nepadnite hneď na gauč pred televíziu, ale choďte aspoň na malú prechádzku, aj keď sa cítite pod psa. Vaša únava totiž nie je fyzická, ako to vyzerá, ale len psychická. Logicky iná byť ani nemôže, keď celý deň sedíte. Keď sa prejdete, vyčistíte si hlavu a tiež pretiahnete telo. A hneď sa budete cítiť lepšie.

 

03Opaľovanie

Počet ľudí s rakovinou kože z roka na rok stúpa. Môže za to nielen ozónová diera, ale tiež fakt, že už mnoho rokov je in mať čo najopálenejšiu pokožku, a potom tiež, že sa pred slnečnými lúčmi takmer nechránime. No povedzte – kto z vás si so sebou na hory, kde je slnko obzvlášť silné vďaka tomu, že sa odráža od snehu, berie silný ochranný krém? Nikomu tiež nenapadne použiť opaľovací krém cestou z práce alebo do nej … výsledok? Pre kožu a naše zdravie často alarmujúci. Zvlášť, keď pokožku ešte občas ideme „ogrilovať“ do solárnych štúdií.

Čo robiť: Používajte krémy, natierajte sa každé dve hodiny, jedzte potraviny bohaté na beta karotén (mrkva, marhule, rybí tuk, pečeň, žĺtok, brokolica) alebo aspoň vitamín A v tabletkách.

 


Nesprávny olej na varenie

04Nájsť ten správny olej je naozaj veda. Nie každý sa hodí na všetko, svoju úlohu zohráva aj cena a reklama. Na čo si dať najväčší pozor? Na rastlinné oleje a ich tepelné spracovanie, hlavne vyprážanie. Samotné oleje problémy nespôsobujú. To, čo narobí najväčšiu paseku, sú výpary, ktoré sa z nich pri vyprážaní uvoľňujú. Ide o aldehydy a polycyklické aromatické uhľovodíky (tie sa mimochodom nachádzajú aj v cigaretovom dyme).

 

05Konzumácia údenín

V malom množstve neškodí skoro nič, ale jesť údeniny denne nie je veľmi dobrý nápad. Už aj Svetová zdravotnícka organizácia zaradila mäsové výrobky spracované údením alebo inou konzerváciou na zoznam produktov s rakovinotvornými účinkami.

Čo robiť: Existuje jednoznačná spojitosť medzi rakovinou hrubého čreva, stravou a pitím alkoholu. Dôležité je znížiť množstvo tukov, ktoré konzumujeme a zvýšiť príjem potravín bohatých na vlákninu. Kto to urobí, nemusí sa báť občas si nejakú tú nezdravú pochúťku dopriať.

You may also like...

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *