Čo neviete o banánoch

9-1Lieči srdce i kosti!

O banánoch sa traduje, že v nich nie je veľa nutrične cenných látok opak je však pravdou! Banány vás v mnohom prekvapia…

Banán je obľúbenou, rýchlou, prakticky zabalenou a zdravou desiatou (niekedy aj raňajkami). Na rozdiel od rôznych “desiatových sušienok” však neobsahuje chemické farbivá a konzervanty, zato je prirodzeným zdrojom vlákniny a niektorých vitamínov a minerálov. Banány sú vďaka mizivému obsahu tuku veľmi ľahko stráviteľné a vzhľadom na vysoké množstvo sacharidov rýchlo poskytnú chýbajúcu energiu.
Samozrejme, že dovážané a umelo dozrievané plody vzbudzujú aj určité otázniky, a prirodzene ich nemožno porovnávať s banánmi, ktoré je možné si v ich domovských krajinách odtrhnúť priamo zo “stromu” (banánovník je v skutočnosti bylina). Ak by sme chceli jesť naozaj čerstvé banány, museli by sme za nimi cestovať zrelé banány sú citlivé na manipuláciu, ich trvanlivosť je omnoho kratšia, a tak sa na diaľkovú prepravu príliš nehodia.
Žiadny tuk, napriek tomu veľa energie
V 100g banánu (1 menší banán) je úctyhodných 23 g sacharidov. Až polovicu tohto množstva predstavujú jednoduché cukry, schopné dodať energiu takmer okamžite. Celková energia, ktorú nám 100 g sladkej aromatické hmoty poskytne, činí v priemere 380 kJ.
Banány ďalej obsahujú iba zanedbateľné množstvo tukov, 1 2 g bielkovín, 2 3 g vlákniny. Zvyšok objemu činí voda. Vzhľadom na minimálne množstvo tuku, rozumný objemu vlákniny a prítomnosť jednoduchých, ľahko vstrebateľných cukrov, sa banán radí medzi ľahko stráviteľné potraviny, ktoré
nezaťažujú trávenie. Ale pozor, iba v prípade, ak sú zrelé!
Žiadne vitamíny? Ale kdeže!
O banánoch sa traduje, že síce chutia, ale veľa zdraviu prospešných látok neobsahujú, čo ale nie je pravda! Banány obsahujú významné množstvo
draslíka, ďalej horčík, vápnik, menšie množstvo železa, fosforu a zinku. Z vitamínov sú prítomné
najmä vitamíny radu B, provitamín A a malé množstvo vitamínu C.

Banán ako liek

  • Vzhľadom na značné množstvo draslíka a malé množstvo sodíka sú banány ovocím vhodným
    pre ľudí s vysoký krvným tlakom a s ním súvisiacimi ochoreniami srdca.
  • Podľa záverov výskumu uskutočnenom na kalifornskej univerzite pomáha konzumácia zdra
    vých potravín bohatých na draslík, teda aj banánov, eliminovať vznik osteoporózy u žien majúcich v jedálničku nadbytok soli.
  • Banány sú vďaka svojmu zloženiu skvelým diétnym a ľahko stráviteľným jedlom po infekčných
    hnačkách a pri ďalších chorobách tráviaceho traktu. Neobsahujú ťažšie stráviteľný tuk, napriek
    tomu je v nich dostatok energie. V niektorých krajinách je v lekárňach bežne dostupný banánový extrakt účinný pri chronických zápalových ochore
    niach zažívacieho traktu; napríklad pri Crohnovej chorobe.
  • Banán je osvedčené prírodné antacitum mierniace pálenie záhy.

Zrelý je pehavý
A ako má vyzerať zrelý banán? Banán odrody “Cavendish”, na ktorý sme zvyknutí z našich obchodov, by mal byť pekne žlto vyfarbený s jemnými hnedými pehami. A pozor, banán nepatrí do chladničky, pri teplotách pod 10 ° C sčernie a stratí chuť aj arómu.
Fakty o umelom dozrievaní
V prípade, že by sa banány nenechávali dozrievať umelo, pravdepodobne by sme si na nich nepochutnávali (a ak áno, boli by vzhľadom na náklady na dopravu a manipuláciu nesmierne drahé). Cesta zrelého banánu na spotrebiteľov stôl musí byť krátka, zrelý banán je “zraniteľnejší” a oveľa rýchlejšie sa kazí. A tak sa banány zberajú zelené, putujú k nám niekoľko dní a počas prepravy dozrievajú v špeciálnych komorách za pomoci etylénu plynu, ktorý sa z ovocia aj počas prirodzeného dozrievania uvoľňuje a celému procesu napomáha.
Praktická rada: ak chcete, aby vám banány rýchlo dozreli, umiestnite ich blízko jabĺk, alebo ich ponechajte v igelitovom vrecúšku spolu s jablkami. Z jabĺk sa uvoľňuje etylén a banány dozrejú rýchlejšie.

You may also like...

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *