Avokádo – perfektná potravina

avocados1ssssssAvokádo má vysoký obsah vlákniny a poskytuje takmer 20 základných živín. Je bohaté na draslík, na zdravé mononenasýtené a polynenasýtené tuky (napríklad omega – 3 mastné kyseliny), ako aj na vitamíny A, C, D, E, K a vitamíny B (tiamín, riboflavín, niacín, kyselina pantoténová, biotín, vitamín B6, vitamín B12 a kyselina listová).
Potraviny prirodzene bohaté na omega – 3 mastné kyseliny sú uznávané ako prospešné pre zdravé srdce, mozog a oči. Avokádo však poskytuje nášmu telu aj ďalšie cenné látky:

  • Vitamín E – vysoké dávky vitamínu E môžu neutralizovať voľné radikály a nahromadenie bielkovín a v raných fázach spomaliť progresiu Alzheimerovej choroby.
  • Mononenasýtené tuky – pomáhajú kontrolovať hladinu triglyceridov v krvi, znižovať hladinu cholesterolu a kontrolovať diabetes.
  • Kyselina listová – tento vo vode rozpustný vitamín B podporuje zdravé bunky a vývoj tkanív. To je obzvlášť dôležité v období rýchleho delenia buniek a rastu ako je tehotenstvo a detstvo. Kyselina listová je tiež nevyhnutná pre metabolizmus homocysteínu, pomáha udržiavať normálnu hladinu tejto aminokyseliny a bráni tvorbe prepletených nervových vlákien spojených s Alzheimerovou chorobou.
  • Luteín je karotenoid – prírodné farbivo, ktoré nás chráni pred šedým zákalom a niektorými typmi rakoviny a znižuje riziko vzniku makulárnej degenerácie sietnice, ktorá je najčastejšou príčinou slepoty u dospelých vo veku nad 65 rokov. Avokádo obsahuje minimálne trikrát viac luteínu, ako bolo zistené v iných bežných druhoch zeleniny a ovocia.
  • Kyselina olejová a draslík – obe tieto živiny pomáhajú pri znižovaní cholesterolu a znižujú riziko vzniku vysokého krvného tlaku.

    Avokádo môžeme zaradiť do svojho jedálnička mnohými spôsobmi:

  1. Najjednoduchší spôsob je rozrezať ho na polovicu a posypať bylinkovým korením alebo pokvapkať javorovým sirupom.
  2. Nakrájajte avokádo a pridajte ho do šalátu
  3. Roztlačte avokádo a rozotrite ho na chlieb alebo bagetu (namiesto masla a syra).
  4. Rozrežte avokádo na polovicu a naplňte malú priehlbinu (po odobratí kôstky) bylinkovou ryžou či kuskusom.
  5. Urobte si avokádový dresing alebo guacamole dip, ktorý dodá chuť surovej alebo dusenej zelenine.

 

You may also like...

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *